יום שלישי, 16 באפריל 2013

מים מים בששון ... נקודות עם מים בישראל

שמורת נחל הבניאס
 נחל הבניאס המוכר, גם כנחל החרמון בוקע למרגלות החרמון ובדרכו במורד עמק החולה יוצר את מפל הבניאס, העז והמרשים ביותר בארץ. שבימים אלה הוא הגוש והשוצף ונמצא בשיא זרימתו. לאחר תשעה ק"מ הנחל נפגש עם נחל דן ושניים יחד מתמזגים לתוך נהר הירדן. בסמוך למעיין בניאס נמצאים המערה והשרידים המרשימים של מקדש האל פאן, שעל שמו נקראים הנחל והמעיין - פניאס. רגע לפני בוא האביב והפריחות העצים הסוככים על הנחל נצבעים בצבעי שלכת מרהיבים המאדירים את יופיו של הנחל.

שמורת נחל בניאס 04-6902577

נחל עיון במטולה
ערוצו העמוק של נחל עיון, עובר בין קירות סלע זקופים שראשיתו במרג' עיון, כ 7 ק"מ מעבר לגבול הלבנוני. בחורף המים זורמים בשצף קצף ויוצרים את אחד ממסלולי הטיול המרהיבים ביותר בגליל ואילו בקיץ מנצלים את המים לחקלאות ובאפיק הנחל נותרים מעיינות קטנים. לאורך הנחל ארבעה מפלים, מהם שניים גדולים ומפורסמים מפל הטחנה שגולש מגובה 21 מטר לאורך קיר רחב שקיבל את שמו מטחנת הקמח הישנה שנבנתה למרגלותיו. השני, מפל התנור הנוחת מגובה 30 מ' מתוך מבנה טבעי שדומה לארובה.

נחל עיון, מטולה 04-6951519

 שמורת תל דן
הגילוי הכי מרעיש בשמורת תל דן הוא חשיפת השער הכנעני שנתגלה לאחרונה במהלך חפירות במקום. הגילוי נחשב למסעיר מאחר שהוא מוכיח שהרומאים הם לא אלה שהמציאו את הקשת האבן כי אם הכנענים הקדימו אותם ובנו קשת מלבני מבוץ. מעבר לחשיפת השער יחגגו בשמורה, עם המעיין השופע והשלכת היפה, את יום הסלמנדרה החיה בתנאי לחות באחד מבתי הגידול הבודדים שנותרו לה. בקיץ הן נחבאות בסדקי הסלעים ובגשמים הן נוהרות למקווה מים מתוקים ושם הן מזדווגות ומשריצות. את גופן השחור מחכסים כתמים צהובים-כתומים שמקורם לפי האגדות הוא בלילות חשוכים וגשומים במיוחד.
שמורת תל דן 04-6951579

שמורת גמלא 
נוף עוצר נשימה ומושבת נשרים מסקרנת המקננת על מצוק גמלא, שם מבצעים מעקב ותצפית על קיני נשרים בתקופת הקינון. כדי שגם מבקרי השמורה ייהנו מהמראות התקינו עבורם מסכי LCD במצפור המאפשרים צפייה בזמן אמת על קיני הנשרים הנמצאים במרחק 700 מ' וזאת באמצעות מצלמות עם זום ארוך טווח מהשמורה תצפית מרשימה על העיר גמלא העתיקה וכן אפשרות לרדת ולראות את שרידיה מקרוב.
שמורת גמלא 04-6822282/3


נחל עמוד 
טיול רגלי בגן העדן הקטן של נחל עמוד היא הנאת טבע צרופה. 6-7 ק"מ שעוברים לאורך הנחל בין מעיינות, בריכות, טחנות קמח עתיקות, בוסתנים מניבים וחורש ים תיכוני כצמחי קיסוס החורש המשתרג על קירות הסלע, הדס, ערבה והרדופים שצומחים סביב. תחילת המסלול המסומן באדום בחניון מירון על שביל ישראל , ממנו יורדים בשביל באפיק הנחל. 2.5 ק"מ מתחילת המסלול מובילים לשמורה יפהפייה. ממשיכים בירידה עד למפגש עם מעיין שכווי ובריכותיו, את הדרך חזרה לחניון עושים בגדה השנייה של הנחל ורגע לפני סופו של המסלול מטפסים אל תחנת משטרת עין א-תינה הקדומה.
נחל עמוד 057-7762026


גן לאומי ארבל
שמורת מוצק הארבל הוקם מצפור הנישא מעל הכינרת ומשקיף על הרי הגליל, הגולן ועמק הירדן והוכשר שביל למיטבי לכת המוביל למצודה. חברה להגנה הטבע מזמינה לטיל בשמורה בשילוב ירידה במצוק בעזרת חבלים ויתדות עד לשרידי מערות המסתור ששימשו למגורים.
 גן לאומי ארבל 04-6732904  החברה להגנת הטבע 03-6388688

שמורת נחל תנינים
טיול בשמורת נחל תנינים מהיפות והמיוחדות בארץ, הוא קליל ומרתק. תנינים הוא היחיד במבין נחלי מישור החוף שנשאר נקי ולא זוהם בימי ביוב ולכן דרים בו מגוון בעלי חיים, בהם ציפורי מים, דגים וצבים. הסכר שעל הנחל נבנה בסוף התקופה הרומית ותחילת הביזנטית במטרה ליצור אגם גדול שממנו הוזרמו המים לקיסריה. הסיור הקצר בשמורה עובר בסכר ובמתקני המים וארוך יותר, כשלושה ק"מ, ממשיך לאורך גדת הנחל עד לשפכו לים סמוך לכפר ג'סר א-זרקה. כדי להשלים את חווית הביקור במקום מומלץ להשתמש במשקפת ובמגדיר ציפורים ולעצור לתצפיות על שלל בעלי הכנף החונים בשמורה.
שמורת נחל התנינים 04-6265151

גן הלאומי הרודיון 
ברחבי הגן הלאומי הרודיון ובאולמות התת קרקעיים מפגשים עם שחקנים שמשחזרים את היסטוריית האתר, ממנקה הארמון ההרודיאני ואחד המורדים מימי מרד בר כוכבא, שיספר סודות מחצר הארמון. תצפית נוף למדבר יהודה וירושלים, ביקור בארמון המבוצר, ירידה למאגרי המים והתרשמות משרידי אחוזת קברו של המלך הורדוס שנחשפו לאחרונה באתר.
גן הלאומי הרודיון 057-7762251
Save on your hotel - hotelscombined.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה