יום שני, 11 ביולי 2011

מערת הנטיפים בשמורת שורק ירושלים


מערת הנטיפים בשמורת שורק בירושלים








Booking.com



נסיעה  דרך הרי יהודה מובילה למערת הנטיפים של "אבשלום", הידועה יותר כמערת שורק, שם לפני 45 שנה התפוצצה רעידת האדמה בחציבה, וגילתה ארץ פלאים באורך 91 מטרים, עם נטיפים וסטליגמיטים בִּשֶׁפַע. עשר שנים של עבודה ומחקר מאוחר יותר, המערה נפתחה לציבור.
נטיפים וסטלגמיטים נוצרים כאשר מי הגשמים חודרים דרך הסדקים באבן גיר ומפרקים לאט את הסלע. כמה לאט? במשך 45 השנים שחלפו מאז התגלית של המערה, כמעט לא ניתן להבחין בשום שינוי. זה סוג של חיים וחיים בפרספקטיבה חדשה לגמרי.
אם כבר מדברים על פרספקטיבה, זה מדהים לחשוב שהמים יכולים להמיס סלעים, אבל הרב עקיבא הגדול, שהיה אנאלפבית עד גיל 40, הבין את משמעותו. פעם, בסיפור הקריירה הראשונה שלו כרועה, אבל משתוקק לידע, הוא הבחין עד כמה נוטפים מי מעיין חור באבן. הוא אמר כי באותו רגע הוא החליט - "אם המים יכולים להמיס את הסלע הזה, אני יכול ללמוד לקרוא." השאר הוא היסטוריה .


ההסבר המדעי: מי גשמים בא במגע עם פחמן דו חמצני בצורה מסוימת של גיר ויוצר חומצה חלשה. זה מה שממיס את הסלע. כאשר טיפת מים חודרת למערה, היא נותרת תלויה על התקרה או נופלת על הרצפה, מתקשה שוב לסלע, בצורות שונות. במערה המסוימת הזאת הם לקחו מגוון מדהים של צורות, המזכירים בעלי חיים, דמויות מצוירות ואפילו דמויות פוליטיות  אמנות - "נטיפים מקרונים" - אשר נוצרים כאשר טיפה נע לאט כל כך ברגע שהוא חודר למערה כי זה בסופו של דבר יצירת טבעת דקה, חלולה של קלציט סביב הבסיס של הירידה. כאשר "צינור" זה הופך סתום, הוא הופך בסיס עבה, הצטמצמות כלפי מעלה, שנקרא "גזר נטיפים."

בתחום הזואולוגי, מים זורמים בשיעורים משתנים מהתקרה הניבו וילון דמוי "אוזני פיל", יחד עם ארנבות ואריות. תכונות הפנים בסלע זוכרות את ג'ון פ. קנדי ​​ודוד בן גוריון.שלגיה ושבעת הגמדים, כמו גם מבנה ארכיטקטוני שנקרא "עיר פגודה". עבור חובבי סבון יש "אהבה נכזבת". זה הופיע אחרי נטיפה נוטף את דרכו מן התקרה עד לנקודה שבה כמעט - אבל לא ממש - הגיע לנטויגמיט שעלה מהרצפה.


ללא גשם מחלחל דרך סוג של גיר ואדמה בהרי יהודה ואת צמחים ספציפיים ועצים שצומחים שם, מומחים אומרים כי המערה נטיפים לא היה נוצר. זו גם מערת הנטיפים הפעילה היחידה במדינה (כלומר, הטפטוף עדיין קורה), זה פתוח לציבור.


שעות: אפריל-ספטמבר: 8 בבוקר עד 4 אחה"צ; אוקטובר-מרץ: 8 בבוקר - 4 בצהריים. בימי שישי וערבי חג האתר נסגר שעה אחת קודם לכן. סיורים באנגלית, עבור קבוצות של 50 בלבד, נמצאים בהזמנה על ידי התקשרות 02-9915756. ישנם מדרגות רבות לאתר דרך הכניסה הראשית, אבל אתגר ניידות יכול להימנע מהם על ידי בא דרך "הדלת האחורית". לקבלת הוראות, התקשרו לטלפון: 057-7782278. (יש גם מדרגות בפנים, משתמשים בכיסאות גלגלים יכולים להגיע עד לפלטפורמה עם נוף טוב בתחילת הסיור.)
Save on your hotel - www.hotelscombined.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה