יום חמישי, 5 בספטמבר 2013

מרכז מבקרים תמר בכפר

 בלב מטע התמרים שבמושבה כנרת,  במרחק הושטת יד מהירדן והכנרת, ישנה חנות אחת קסומה ונהדרת.
מדפים עמוסי כל טוב, שפע של תמרים עסיסיים, חליטות, תבלינים ומגוון של פירות יבשים, יין, שמן זית ודבש מקומיים. במרכז המבקרים תמר בכפר תמצאו רעיונות מקוריים למתנה!

בתמר בכפר, נמצא מרכז המבקרים שבו מוזמנים האורחים לצפות בסרט על גידול תמרים בעמק הירדן ולהתרגש עם סיפורה של משפחת החקלאים שהיתה בין הראשונים שיישבו והפריחו את אדמת העמק.
כאשר אלה הגיעו לאזור, בשנות ה-50, לא היו תמרים בנוף העמק. בן ציון ישראלי, איש קבוצת כנרת, צרף אליו את יני אבידוב, איש נהלל, וביחד בדרכים עקלקלות הגיעו לעירק, ארץ התמרים. האתגר להשיב לארץ ישראל את התמר שנעלם מהנוף, לאורך 2000 שנות גלות של עם ישראל מארצו, היה גדול, אך עם הרבה תושיה וחוצפה ישראלית הם הצליחו לקנות את חוטרי התמרים (שתילי התמר) ולהביא אותם לנמל חיפה, ומשם לעמק הירדן. תמרים אלו שימשו כבסיס ראשוני לענף התמרים שהחל להתפתח בעמק הירדן ובעמק בית-שאן ומשמש, כענף מרכזי ובסיס כלכלי לחקלאי האזור.
בבואכם לאזור עמק הירדן תוכלו לראות אותו משובץ צמרות דקלים, האקלים היבש והחם, הקרקע הפוריה ושפע המים מתאימים מאוד לגידול תמרים.  התמר- צמרתו אל השמש ושורשיו אל המים

תמר בכפר מארח קבוצות מהארץ והעולם, במרכז המבקרים תוכלו לצפות בסרט (עברית\אנגלית) המספר את סיפורה המרתק של משפחת שניידמן, משפחה ציונית חקלאית אשר עלתה לארץ בשנת 1908, והייתה ממקימי המושבה כנרת. הצוות ישמח ללוות אתכם, לענות על כל שאלותיכם ולגלות לכם את כל הסודות של עולם התמרים.
ולאחר הסרט ריחות משכרים של חליטות ותבלינים ילטפו אתכם בעוברכם את המדפים העמוסים בכל טוב. טעמים מתוקים של תמרים וחליטת פירות יהפכו את חווית הטיול שלכם למושלמת!
בכניסה המוצלת לתמר בכפר תוכלו להשקיף דרך מטע התמרים אל נופה המרהיב של הכנרת. שולחנות הפיקניק יעמדו לרשותכם.
קבוצות של רוכבי אופניים ומטיילי שביל ישראל יוכלו לנוח ולהצטייד באנרגיה זמינה, ולהמשיך את מסלולם העובר דרך מטע התמרים שלנו.
חובבי החקלאות יוכלו לסייר ברפת המשפחתית ולקבל הסברים על הרפת מראשיתה ועד היום.

תמר בכפר היא נקודה מצויינת למפגש והצטיידות לטיולי משפחות, טיולים מאורגנים ועוד...
צוות תמר בכפר ישמח להפנות אתכם לכל פינות החמד של האיזור ולעזור לכם להמשיך את הטיול.
הביקור במרכז המבקרים ללא תשלום.

אטרקציות תיירות באזור תמר בכפר

תמר בכפר נמצאת בהמשכו של רחוב הראשונים המרהיב של המושבה כנרת בו משובצים מבנים מתקופת העלייה השנייה, בית החובש וחצר כנרת. שביל ישראל ושביל האופניים יובילו אתכם למטע תמרים ובליבו נמצאת תמר בכפר. דרך "גן רחל" תוכלו לבקר (מרחק הליכה) בבית העלמין ההיסטורי – כנרת בו טמונים ראשוני החלוצים באזור, וביניהם רחל המשוררת ונעמי שמר.  נשמח לארח אתכם "על חליטת פירות" ולייעץ לכם על הרכבת מסלולי טיול ואתרים באזור.


עין פוריה
מעל המושבה כנרת, לאורך מצוק פוריה, הכשירה קק"ל דרך נוף שמובילה לעין פוריה (קדש), פינת חמד קסומה בין עצי דקל ואשלים, בריכות קטנות, אמת מים, כמה שולחנות פיקניק, ספסלים וגשרוני עץ ציוריים על תעלות המים. תפגשו כאן את כל אלה בתוספת תצפיות נוף מרהיבות לעבר הכנרת. מימי המעיין נובעים מכמה ניקבות במדרון המזרחי של הר פוריה ונקווים באמצעות תעלות מים לתוך בריכות אגירה קטנות וקסומות. שביל ישראל עובר כאן, ממש ליד. הירדן, החרמון, הרי הגולן והגלעד ניצבים מנגד ולמטה הכנרת במלוא הדרה.

בית טריידל
בית טריידל ממוקם ברחוב הראשונים, במושבה כנרת, הבית שימש בית מלון. בין היתר התארח בבית טריידל הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד בביקורו בישראל בשנת 1914. הבית המודרני והמפואר היה השראה לשירו של יעקב פיכמן 'אגדה' אשר נפתח במילים:
עַל שְׂפַת יָם כִּנֶּרֶת

אַרְמוֹן רַב תִּפְאֶרֶת,

גַּן אֵל שָׁם נָטוּעַ,

בּוֹ עֵץ לֹא יָנוּעַ.

רחוב הראשונים, המושבה כנרת
מקומה של כנרת למרגלות הרי הגליל התחתון, צמוד לחוף הכנרת וכ-8 ק"מ מדרום לטבריה. היישוב נוסד ב-1908 עם המושבות: מצפה ובית- גן. סדרת יישובים זו היוותה את הגל השני ביישוב הגליל התחתון. בגל הראשון נוסדו המושבות סג'רה, כפר תבור, יבניאל ומלחמיה (מנחמיה).
כנרת בנויה על חורבות של תל עתיק בו הייתה מצויה העיר סינבריס או צינברי- יוסף בן מתיתהו מספר שליד העיר סינבריס החנה אספסינוס קיסר את לגיונותיו לקראת כיבושה של טבריה. מאוחר יותר, בתקופה הערבית, היה המקום אתר נופש לכליפים.
בראשית ההיתישבות היהודית, היו במושבה 8 בתים בלבד, מבני המגורים של איכרי המושבה, לכל בית חצר-משק מוקפת חומה.שני מבני ציבור: המרפאה (כיום מוזיאון המושבה) ובניין בית הספר (כיום משמש כבניין הועד כנרת). טבעת של חומת בזלת מקיפה את בתי הראשונים.
מייסדי כנרת נאחזו במקום והיכו שורש למרות כל הקשיים והמצוקות שהיו מנת חלקם ובעקבותיהם ממשיכים בניהם נכדיהם וניניהם.
בסוף מלחמת העולם השנייה, הוקמה שכונה ראשונה ללא-חקלאים, ובשנות ה- 50 נפרץ המבנה הראשוני החקלאי ונבנו שכונות חדשות במעלה ההר.
בית המועצה המקומית נבנה ב-1912 ע"י יק"א כבית ספר וגן ילדים.
בשנות ה-40 שימש המבנה כמחסן נשק, כמגורי המפקד וכמרכזיית הטלפונים האזורית.
המבנה הציבורי הראשון שנבנה בה היה בית חפץ ששימש מרפאה ובית מרקחת והיום שוכן בו מוזיאון המושבה ובו תצוגה של תמונות וכלים חקלאיים.
בתוך המושבה שוכנת "חצר כנרת", בה נולד והתהווה הרעיון השיתופי ובה הוקמו ההתארגנויות הכלכליות והחברתיות של התנועה ההתישבותית כמו: המשביר, משק הפועלות ועוד. מכאן יצאה קבוצת החלוצים הראשונה שהקימה את דגניה א' ואת המושב הראשון נהלל.
כיום מונה כנרת כ-150 משפחות, החקלאות המקומית מתבססת בעיקר על גידולי מטעים מגוונים: תמרים, זיתים, מנגו, לימון ורפת.

חצר כנרת
חצר כינרת נוסדה בשנת 1908 -תקופת העלייה השנייה- כחוות הכשרה לפועלים.
החווה הוקמה על ידי חברת "הכשרת הישוב" ביוזמתו של ארתור רופין כ"חווה לאומית".
הקמת החווה הייתה חלק מהתכנית להכשיר פועלים יהודים מחוסרי אמצעים, (ובהמשך גם נשים פועלות) רובם ממזרח אירופה, ששאפו להתמסר לעבודת האדמה. תכלית העבודה בחווה הייתה לימוד העבודה החקלאית והסתגלות לאקלים ולקרקע.

בית העלמין כנרת
מרחק הליכה, דרך רחוב "גן רחל" ניתן להגיע לבית העלמין ההיסטורי – כנרת, בו טמונים ראשוני החלוצים באזור, וביניהם רחל המשוררת ונעמי שמר.



מלונות מומלצים באילת





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה